Ce informații despre cardul dvs. sunt necesare de către intruși?
Au nevoie de detaliile cardului dvs.: numărul cardului, numele și prenumele proprietarului, data expirării, codul de autentificare a cardului (trei cifre pe spate, de exemplu, CVV sau CVC), codul PIN. De asemenea, codul din SMS pentru confirmarea plăților și transferurilor pe acele site-uri în care plățile trebuie confirmate folosind un astfel de cod.
Locație: magazin sau cafenea
1. Plătiți cu un card bancar obișnuit
Atacatorul poate fi un angajat al sectorului comerțului și serviciilor. Un chelner, casier sau vânzător, acceptând cardul dvs. bancar pentru plată, poate face o fotografie cu datele necesare (numărul cardului, data expirării, numele proprietarului și Codul pe partea din spate) și apoi îl poate plăti online.
Cum să o preveniți?
Când plătiți, încercați să nu pierdeți din vedere cardul. Și introduceți codul PIN astfel încât să nu fie vizibil pentru cei din afară.
2. Plătiți prin terminal, dar plata nu trece
În cafenea, chelnerul vă aduce un terminal POS (în imagine), plătiți, dar apoi chelnerul spune că plata nu a trecut și vă cere să reintroduceți codul PIN. Procedând astfel, riscați să plătiți de două ori.
Cum să o preveniți?
Conectați notificările prin SMS despre plăți. Asigurați-vă că solicitați o chitanță cu o notificare a eșecului sau refuzului operațiunii (terminalul POS imprimă întotdeauna unul).
3. Plătiți cu un card cu un sistem de plată fără contact
Cardurile cu un sistem de plată fără contact pot fi plătite instantaneu, într-o singură atingere, dacă plata dvs. nu depășește o anumită limită. Codul PIN nu trebuie introdus. Atacatorii pot fura bani de pe un astfel de card sprijinind un cititor sau un terminal POS de o geantă.
Cum să o preveniți?
Pentru a preveni plata fără contact fără știrea dvs., este mai bine să depozitați cardul în compartimentul de protecție al unui portofel, geantă sau un caz special pentru carduri bancare.
Locație: ATM
Cea mai obișnuită modalitate de a fura detaliile cardului (numărul, numele și prenumele proprietarului, data de expirare) atunci când îl utilizați la un bancomat este să instalați un skimmer pe bancomat. Acesta este un dispozitiv special care copiază datele de pe banda magnetică a cardului. De asemenea, pot fura un cod PIN instalând o cameră ascunsă sau o tastatură deasupra capului pe un bancomat. O tastatură falsă este plasată chiar deasupra celei originale, iar ATM — ul în sine reacționează la clicuri ca de obicei-nici măcar nu veți observa că ceva nu merge bine. Atacatorii, folosind date furate, pot face o copie a cardului dvs.
Cum să o preveniți?
Skimmerul este capabil să fure informații numai de pe banda magnetică, dar nu de la un cip special.
Locație: oriunde
1. Ați primit un mesaj SMS alarmant sau un apel de la o rudă
O rudă vă scrie sau vă sună de la un număr necunoscut și spune că are probleme și are nevoie urgentă de bani, dar nu are timp să explice situația. În astfel de mesaje, urgența situației este adesea manipulată și sunt trimise într-un moment extrem de incomod, de exemplu, noaptea.
Cum să o preveniți?
Nu vă grăbiți să transferați bani. Încercați să aflați detaliile — de obicei conversațiile lungi nu fac parte din planurile atacatorilor. Dacă nu ați reușit să aflați nimic cu adevărat, sunați înapoi ruda în numele căreia contactează pentru a vă asigura că vă sună /vă scrie.
2. Ați primit un mesaj "de la bancă"
Un mesaj SMS provine de la un număr necunoscut pe care cardul dvs. este blocat. SMS-ul conține numărul pe care trebuie să-l apelați pentru a clarifica detaliile. Apelând, veți intra în serviciul de securitate fals al băncii, unde veți fi convins să furnizați detaliile cardului sau să mergeți la cel mai apropiat bancomat și să efectuați operațiuni. Urmând instrucțiunile atacatorilor, le veți oferi acces la card și vă vor fura banii.
Cum să o preveniți?
Nu sunați înapoi-Aflați mai întâi dacă banca dvs. a sunat cu adevărat. Băncile reale trimit de obicei notificări de la același număr. În plus, cardul dvs. are un număr de telefon pentru a contacta banca — sunați-l și verificați dacă este blocat. Sau contactați personalul celei mai apropiate sucursale bancare.
3. Primiți un apel de la o agenție guvernamentală
Oamenii vă sună și se prezintă ca angajați ai băncii, Procuraturii, instanței, Ministerului Sănătății, Ministerului Finanțelor și altor instituții. Aceștia raportează, de exemplu, despre compensația necesară pentru daunele cauzate de acțiunile fraudatorilor: despăgubiri pentru bunurile medicale achiziționate sau serviciile psihicilor. Dacă, pentru a primi compensația promisă, un "angajat" vă cere să plătiți ceva (impozitul pe venit, impozitul pe venit, taxa bancară, asigurarea obligatorie, taxa de stat, taxa de transfer de bani) și cu atât mai mult vă solicită să furnizați date de pașaport sau detalii bancare, acesta este un fraudator telefonic.
Cum să o preveniți?
Nu urmați instrucțiunile și nu plătiți pentru nimic. Nu furnizați informații personale, angajații reali le au deja.
Locul acțiunii: casa
1. Ați primit o scrisoare sau o notificare
Veți primi o notificare prin poștă pe un formular cu detalii bancare. Se spune că instanța a decis să vă plătească despăgubiri, pentru aceasta trebuie să contactați persoana de contact. Și cât mai curând posibil, altfel compensația va merge în beneficiul statului — așa vă împing atacatorii să acționați.
Cum să o preveniți?
Nu vă grăbiți să contactați persoana de contact indicată în scrisoare, verificați datele. Apelați numărul de telefon pentru solicitările listate pe site-ul oficial al Băncii. Dacă scrisoarea s-a dovedit a fi falsă, depuneți o plângere la agențiile de aplicare a legii.
Protejați - vă de escroci:
Ce ar trebui să fac dacă încă vă confruntați cu fraude?
Dacă banii sunt debitați brusc de pe cardul dvs. bancar:
Despăgubiri
După primirea cererii dvs., banca va efectua o investigație internă și va rezolva problema despăgubirii pentru daune. Dacă ați urmat măsurile de securitate și ați contactat banca cel târziu a doua zi după ce v-a notificat tranzacția ilegală, puteți conta pe o rambursare. Cu toate acestea, dacă ați informat atacatorii despre codul PIN sau codul SMS necesar pentru a confirma plățile și transferurile, din păcate, banca nu vă va rambursa banii.
Au nevoie de detaliile cardului dvs.: numărul cardului, numele și prenumele proprietarului, data expirării, codul de autentificare a cardului (trei cifre pe spate, de exemplu, CVV sau CVC), codul PIN. De asemenea, codul din SMS pentru confirmarea plăților și transferurilor pe acele site-uri în care plățile trebuie confirmate folosind un astfel de cod.
Locație: magazin sau cafenea
1. Plătiți cu un card bancar obișnuit
Atacatorul poate fi un angajat al sectorului comerțului și serviciilor. Un chelner, casier sau vânzător, acceptând cardul dvs. bancar pentru plată, poate face o fotografie cu datele necesare (numărul cardului, data expirării, numele proprietarului și Codul pe partea din spate) și apoi îl poate plăti online.
Cum să o preveniți?
Când plătiți, încercați să nu pierdeți din vedere cardul. Și introduceți codul PIN astfel încât să nu fie vizibil pentru cei din afară.
2. Plătiți prin terminal, dar plata nu trece
În cafenea, chelnerul vă aduce un terminal POS (în imagine), plătiți, dar apoi chelnerul spune că plata nu a trecut și vă cere să reintroduceți codul PIN. Procedând astfel, riscați să plătiți de două ori.
Cum să o preveniți?
Conectați notificările prin SMS despre plăți. Asigurați-vă că solicitați o chitanță cu o notificare a eșecului sau refuzului operațiunii (terminalul POS imprimă întotdeauna unul).
3. Plătiți cu un card cu un sistem de plată fără contact
Cardurile cu un sistem de plată fără contact pot fi plătite instantaneu, într-o singură atingere, dacă plata dvs. nu depășește o anumită limită. Codul PIN nu trebuie introdus. Atacatorii pot fura bani de pe un astfel de card sprijinind un cititor sau un terminal POS de o geantă.
Cum să o preveniți?
Pentru a preveni plata fără contact fără știrea dvs., este mai bine să depozitați cardul în compartimentul de protecție al unui portofel, geantă sau un caz special pentru carduri bancare.
Locație: ATM
Cea mai obișnuită modalitate de a fura detaliile cardului (numărul, numele și prenumele proprietarului, data de expirare) atunci când îl utilizați la un bancomat este să instalați un skimmer pe bancomat. Acesta este un dispozitiv special care copiază datele de pe banda magnetică a cardului. De asemenea, pot fura un cod PIN instalând o cameră ascunsă sau o tastatură deasupra capului pe un bancomat. O tastatură falsă este plasată chiar deasupra celei originale, iar ATM — ul în sine reacționează la clicuri ca de obicei-nici măcar nu veți observa că ceva nu merge bine. Atacatorii, folosind date furate, pot face o copie a cardului dvs.
Cum să o preveniți?
Skimmerul este capabil să fure informații numai de pe banda magnetică, dar nu de la un cip special.
- Verificați ATM-ul: nu există dispozitive străine pe el. Tastatura nu trebuie să difere în textură, cu atât mai puțin să se clatine.
- Când introduceți codul PIN, acoperiți întotdeauna tastatura cu mâna liberă, astfel încât nimeni să nu spioneze.
- Încercați să utilizați ATM - uri în interiorul sucursalelor bancare. Ele sunt verificate mai des și mai bine păzite.
Locație: oriunde
1. Ați primit un mesaj SMS alarmant sau un apel de la o rudă
O rudă vă scrie sau vă sună de la un număr necunoscut și spune că are probleme și are nevoie urgentă de bani, dar nu are timp să explice situația. În astfel de mesaje, urgența situației este adesea manipulată și sunt trimise într-un moment extrem de incomod, de exemplu, noaptea.
Cum să o preveniți?
Nu vă grăbiți să transferați bani. Încercați să aflați detaliile — de obicei conversațiile lungi nu fac parte din planurile atacatorilor. Dacă nu ați reușit să aflați nimic cu adevărat, sunați înapoi ruda în numele căreia contactează pentru a vă asigura că vă sună /vă scrie.
2. Ați primit un mesaj "de la bancă"
Un mesaj SMS provine de la un număr necunoscut pe care cardul dvs. este blocat. SMS-ul conține numărul pe care trebuie să-l apelați pentru a clarifica detaliile. Apelând, veți intra în serviciul de securitate fals al băncii, unde veți fi convins să furnizați detaliile cardului sau să mergeți la cel mai apropiat bancomat și să efectuați operațiuni. Urmând instrucțiunile atacatorilor, le veți oferi acces la card și vă vor fura banii.
Cum să o preveniți?
Nu sunați înapoi-Aflați mai întâi dacă banca dvs. a sunat cu adevărat. Băncile reale trimit de obicei notificări de la același număr. În plus, cardul dvs. are un număr de telefon pentru a contacta banca — sunați-l și verificați dacă este blocat. Sau contactați personalul celei mai apropiate sucursale bancare.
3. Primiți un apel de la o agenție guvernamentală
Oamenii vă sună și se prezintă ca angajați ai băncii, Procuraturii, instanței, Ministerului Sănătății, Ministerului Finanțelor și altor instituții. Aceștia raportează, de exemplu, despre compensația necesară pentru daunele cauzate de acțiunile fraudatorilor: despăgubiri pentru bunurile medicale achiziționate sau serviciile psihicilor. Dacă, pentru a primi compensația promisă, un "angajat" vă cere să plătiți ceva (impozitul pe venit, impozitul pe venit, taxa bancară, asigurarea obligatorie, taxa de stat, taxa de transfer de bani) și cu atât mai mult vă solicită să furnizați date de pașaport sau detalii bancare, acesta este un fraudator telefonic.
Cum să o preveniți?
Nu urmați instrucțiunile și nu plătiți pentru nimic. Nu furnizați informații personale, angajații reali le au deja.
Locul acțiunii: casa
1. Ați primit o scrisoare sau o notificare
Veți primi o notificare prin poștă pe un formular cu detalii bancare. Se spune că instanța a decis să vă plătească despăgubiri, pentru aceasta trebuie să contactați persoana de contact. Și cât mai curând posibil, altfel compensația va merge în beneficiul statului — așa vă împing atacatorii să acționați.
Cum să o preveniți?
Nu vă grăbiți să contactați persoana de contact indicată în scrisoare, verificați datele. Apelați numărul de telefon pentru solicitările listate pe site-ul oficial al Băncii. Dacă scrisoarea s-a dovedit a fi falsă, depuneți o plângere la agențiile de aplicare a legii.
Protejați - vă de escroci:
- Conectați o bancă mobilă pentru a urmări tranzacțiile pe care nu le-ați făcut. În acest fel veți putea răspunde rapid la acțiunile escrocilor — iar timpul este foarte important în acest caz.
- Nu depozitați sume mari de bani pe un card pe care îl purtați cu dvs. și îl utilizați pentru cheltuielile de zi cu zi.
- Dacă intenționați să utilizați cardul nu numai în țara în care locuiți, asigurați-vă că informați angajații băncii despre aceasta.
- Spuneți rudelor în vârstă despre trucurile escrocilor-ei sunt cei care devin cel mai adesea ținta intrușilor.
Ce ar trebui să fac dacă încă vă confruntați cu fraude?
Dacă banii sunt debitați brusc de pe cardul dvs. bancar:
- Apelați banca cât mai curând posibil (numărul este pe spatele cardului), raportați tranzacția frauduloasă și blocați cardul.
- Contactați sucursala băncii și cereți un extras de cont. Scrieți o declarație de dezacord cu operațiunea. Salvați o copie a cererii cu marca de acceptare a băncii.
- Contactați agențiile de aplicare a legii cu o declarație despre furt.
Despăgubiri
După primirea cererii dvs., banca va efectua o investigație internă și va rezolva problema despăgubirii pentru daune. Dacă ați urmat măsurile de securitate și ați contactat banca cel târziu a doua zi după ce v-a notificat tranzacția ilegală, puteți conta pe o rambursare. Cu toate acestea, dacă ați informat atacatorii despre codul PIN sau codul SMS necesar pentru a confirma plățile și transferurile, din păcate, banca nu vă va rambursa banii.